سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ستاد برگزاری نماز جمعه شهرستان عباس آباد
درباره
جستجو


تدبّر در قرآن
آیه قرآن
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی
 
 
 
سیمای رهبری
 
 
 
 
چگونگى اجراى مضاربه

 

 

س: مضاربه صحیح چگونه اجرا مى‌شود؟
ج) عقد مضاربه مختص به کارگیرى سرمایه در تجارت است و در این عقد شرط است که سهم صاحب سرمایه و عامل، از سود، به صورت کسر مشاع مانند نصف و ثلث و غیره باشد بلى اگر هر ماه، عامل مبلغى را به عنوان على‌الحساب به صاحب سرمایه در ازاى سهم سود او بپردازد و در پایان مدت مضاربه نسبت به سود حاصله با یکدیگر مصالحه نمایند، اشکال ندارد و نیز اگر شرط کنند که در صورت بروز خسارت به سرمایه، عامل ضامن باشد، اشکال ندارد.

 

 

 

  

شرکت وکیل در سود مضاربه

 

س: اگر کسى مالى را به وکیلش بدهد تا با آن با شخص معینى مضاربه بنماید و وکیل با عامل، قرارداد کند که اضافه بر مبلغى که مالک توقع سود بردن دارد از او بگیرد، آیا مقدار زیاده به او تعلق دارد یا به مالک؟
ج) هر مقدار سود پول ولو با چانه‌زنىِ وکیل براى سرمایه منظور شده، اختصاص به مالکِ سرمایه دارد و وکیل در آن سهمى ندارد، ولى وکیل مى‌تواند بابت حق‌الزحمه وکالت خود چیزى از مالکِ سرمایه به عنوان مزد مطالبه نماید.

پس انداز براى فرزندان و خمس آن
 

اشخاصى که پول براى فرزندان پس‌انداز مى‌کنند و هدف آنها فرار از خمس نیست؛
س1: اگر فرزندان آنها بالغ نباشند چون پدر حق وکالت و اجازه دخل و تصرف دارد، آیا به این پول خمس تعلق مى‌گیرد یا خیر؟
س2: اگر به علت نیاز زندگى از پول پس‌انداز فرزندان استفاده شود و مجدداً جایگزین شود، آیا به پول اولیه، خمس تعلق مى‌گیرد یا خیر؟
ج 1و2) اگر واقعاً به آنها هبه کنند و مناسب شأن هبه کننده باشد، خمس ندارد ولى دخل و تصرف در آن منوط به رعایت مصلحت طفل است اما اگر هبه نشده است و صِرْف این که پس‌انداز به نام آنهاست خمس دارد.

 

خمس سکه بهار آزادى

س1: اگر کسى با سرمایه‌اى که مشمول خمس نیست یا خمس آن داده شده باشد سکه بهار آزادى بخرد و بخواهد در سال مالى‌اش یا چند سال بعد با فروش آنها کارى را شروع بکند یا از پول فروش آن در مخارج زندگى‌اش استفاده کند آیا سود حاصل از فروش (با توجه به اینکه معمولاً قیمت سکه نسبت به پول رایج کشور افزایش مى‌‌یابد) مشمول خمس مى‌شود یا نه؟
س2: اگر کسى بخواهد چند سال سکه‌ها را نگه دارد، آیا در سر هر سال مالى بر افزایش حاصل از قیمت سکه‌ها خمس واجب مى‌شود، یا اینکه بعد از فروش، بر سود حاصل، خمس واجب مى‌شود؟
س3: حال اگر کسى با پولى که خمس آن داده نشده بخواهد سکه بهار آزادى بخرد، وضعیت چطور خواهد بود؟
ج1) سکه‌ها را اگر براى‌ فروش خریده است ولو به این که بعداً صرف در احتیاجات زندگى کند، ارزش افزوده آن جزو درآمد سال فروش محسوب مى‌شود که اگر صرف در مؤونه نشود، خمس دارد.
ج2) ارزش افزوده هر سال را جداگانه حساب کردن براى‌ پرداخت خمس کار خوبى است ولى اگر سالانه محاسبه نکرد، همان بار آخر که فروخت خمس زائد بر مؤونه زائد بر آن سال را باید بپردازد و در مورد ارزش افزوده‌ى سال‌هاى قبل از فروش، در صورتى که امکان فروش باشد و به قصد ترقى قیمت هم خریدارى شده، مشمول خمس است و فقط ارزش افزوده‌ى سال فروش جزء درآمد سال فروش محسوب مى‌شود.
ج3) اگر با پولى که متعلق خمس بوده و خمس آن داده نشده سکه‌اى براى فروش بخرد، اصل آن سکه‌ها نیز خمس دارد.



مطلب بعدی : روز مبارزه با شیطان بزرگ